Hur väl konverterar din hemsida idag? Vad klickar dina besökare på? Hur länge stannar dem?

Vare sig man har en webbshop eller bara en informativ webbsida så har man nytta av att lära känna sina besökare. Genom att ta reda på hur dina besökare beter sig och interagerar med din sida kan du optimera den för att säkerställa att den fyller det syfte du vill att den gör. Det finns en mängd verktyg man kan använda för att analysera sina besökares beteende. De flesta har nog hört talas om Google Analytics, men många har inte tiden och kunskapen som krävs för att dra nytta av det. Vi brukar rekommendera Hotjar som ett riktigt bra alternativ eller komplement som alla kan lära sig att använda.

Hotjar är superenkelt att komma igång med och har en gratisversion som är fullt tillräcklig för att ge dig värdefulla insikter om dina besökare. Genom att lägga in ett spårskript i källkoden kan Hotjar visualisera var dina besökare klickar och hur långt ner på sidan de scrollar. Du kan t.o.m. se inspelningar av hur dina besökare interagerar med din webbsida, vad de klickar på och hur länge de stannar.

Det här är ett kraftfullt verktyg för att se hur väl dina användare förstår din webbsida, om de hittar rätt information och även ett sätt att testa hur attraktivt innehållet är.

Vill du har hjälp att komma igång med Hotjar? Hör av dig så hjälper vi gärna till! 

Vi hörs!

/Jacob, projektledare.

 

Har du en idé du behöver hjälp att realisera? Web Tech Media Group erbjuder projektledning, strategi, koncept, grafisk design, system-, webb- och mobilutveckling. Vi har även erfarna konsulter som gärna tar plats i ert befintliga team. Besök oss på wtmg.se eller hör av er till kontakt@wtmg.se